Overname Bol.com kan besparing autokilometers opleveren

Gepubliceerd op duurzaambedrijfsleven.nl

“Ahold heeft Bol.com niet overgenomen omdat dat zo’n duurzaam bedrijf is. We halen wel meer expertise in huis over online retail. Het kan best zijn dat dat op termijn ook milieudoelstellingen dient, bijvoorbeeld door een besparing op het totale aantal kilometers om producten bij klanten te krijgen.”

Dat zegt Ahold-woordvoerder Jochem van de Laarschot, gevraagd naar de duurzame aspecten van de overname van Bol.com. ,,Het gaat ons in de eerste plaats om de groeimogelijkheden, maar we zouden geen zwaar vervuilende industrie overnemen.” Minder autokilometers van leveranciers en consumenten komt neer op minder brandstofverbruik, minder fijnstof en minder CO2 uitstoot. De Ahold-woordvoerder wil niet ingaan op ‘details’, maar naar zijn weten is daarover niet gesproken rondom de overname. Dat sluit niet uit dat het besluit inderdaad een besparing van autokilometers kan opleveren.

Ahold-woordvoerder Van de Laarschot: ,,Een manier om te besparen op autokilometers, is het aanbieden van afhaalpunten op locaties aan snelwegen. Als mensen die die route toch al rijden, hun bestelling daar ophalen, bespaart dat op de totale kosten – en ook op verkeersdrukte in stadscentra tijdens spitsuren. Albert Heijn winkels blijven gewoon open en ook bezorgen aan huis blijft dan mogelijk.”

Hoogleraar distributielogistiek aan de Universiteit van Tilburg, Jos Vermunt, vindt het een voordeel dat mensen straks lopend of fietsend hun bestellingen kunnen ophalen bij een van de 850 Albert Heijn vestigingen. Bij het openen van afhaalpunten langs de snelweg, heeft hij bedenkingen. ,,Dat idee is vijftien jaar geleden al eens geopperd, maar nooit gerealiseerd omdat er een kritieke massa nodig is om dat rendabel te maken.” Vermunt verwacht niet dat Albert Heijn direct zulke afhaalpunten gaat bouwen. ,,Een vaste personeelsbezetting is fabelachtig duur en zoiets volledig automatiseren, is ook niet eenvoudig. Maar misschien kan Albert Heijn in samenwerking met bijvoorbeeld Shell een test doen.”

Perry Heijne, verantwoordelijk voor Corporate Social Responsibility bij TNT Express: ,,Consumenten willen flexibiliteit. De ene dag halen ze hun bestelling liefst op, de andere dag willen ze die laten bezorgen en weer een andere dag lopen ze zelf even naar de winkel. Bedrijven spelen daarop in door al die opties aan te bieden. Dat is geen oplossing voor luchtvervuiling of files. Het is duurzamer om de behoefte van klanten ook een beetje te sturen, bijvoorbeeld door de milieukosten door te berekenen.”

Heijne werkt op het gebied van logistiek met Ahold samen in Dinalog, een project over het verbeteren van stedelijke distributie, waaraan twaalf partners meedoen. ,,Als je kunt zorgen dat een bestelauto op elk moment vol is en dus optimaal wordt benut – dan heb je een ideale oplossing, helemaal als die auto elektrisch wordt aangedreven. Dat vereist een betere, dynamische routeplanning en daar hebben we slimme communicatiesystemen bij nodig. Het is relatief erg duur als een bezorger een consument niet thuis treft. Moderne communicatie kan hierin een rol spelen. Als consumenten dat willen, dan kunnen ze toestaan dat ze met hun smartphone traceerbaar zijn. We hebben deze aanpak succesvol getest in een sloppenwijk in Mumbai, waar veel mensen geen vast adres hebben.”

De overname van Bol.com is vorige week afgerond nadat het concern groen licht kreeg van de Europese toezichthouders. Ahold betaalt 350 miljoen euro voor Bol.com. In 2011 verkocht het bedrijf ruim 17 miljoen artikelen aan zo’n 3,4 miljoen klanten. Met de verkoop van boeken, cd’s en speelgoed haalde het vorig jaar een omzet van 355 miljoen euro. Bol.com wordt het vijfde ‘retailmerk’ van Ahold, naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Albert.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *